Työelämä järjestykseen

 

Uudessa kirjassaan Konmari - työnilon löytämisen taika, käy Marie Kondo ja Scott Sonenshein läpi työelämän konmarittamista. Ihanteellinen työelämä pitää heidän mielestä sisällään fyysisen ympäristön, oman käyttäytymisen sekä omat tunteet. 

Fyysinen työympäristö järjestykseen

Fyysisessä ympäristössä käydään tavarat läpi laji kerrallaan. Järjestys on seuraava:
1. Kirjat
2. Paperit
3. Sekalaiset
4. Tunne-esineet

Tavaroita läpi käydessä on hyvä pohtia, tuottavatko ne yleistä iloa, henkilökohtaista iloa, kuten läheisten valokuvat vai kuuluvatko ne hyödyllisiin esineisiin tai esineisiin, jotka johtavat tulevaisuudessa iloon, kuten kuitit, mistä saa rahat takaisin.

Kirjat

Työhön liittyville kirjoille Marie antaa hyvän vinkin asettaa lukemiselle aikaraja. Jos aikarajaan mennessä ei kirjaa ole luettu, sen voi laittaa eteenpäin. Hilloan innokkaasti työkirjallisuutta ajatellen, että jonain kauniina päivänä luen kirjat. Aion siis kokeilla aikarajavinkkiä. Työkirjallisuus on yleensä sidottu tiettyyn hetkeen, jolloin aihe kiinnostaa. Niinpä voi kirjallisuutta läpikäydessä miettiä, onko hetki mennyt jo ohi kysymällä, että ostaisitko nyt kyseisen kirjan. Kannatan sitä ajatusta, että työpaikalla olisi kirjasto, mistä löytyisi yhteinen ammattikirjallisuus, mitä voisi lainata.

Paperit

Papereiden osalta Marie neuvoo jakamaan ne skannattaviin, keskeneräisiin sekä sellaisiin, jotka ovat pakko säästää tai haluat säästää. Ensimmäisenä kannattaa tutkia, että löytyykö sama tieto netistä ja laittaa nettiosoite muistiin. Skannattavat ja säästettävät kannattaa kerätä omiin pinoihinsa. Papereita on kätevintä säilyttää pystyssä. Käytän itse lehtilokerikkoja ja olen jakanut ne kolmeen kategoriaan: esillä olevat peruspaperit, joita tarvitsee usein, arkistoitavat sekä akuutit, joille tarvitsee tehdä jotain. Työpöydällä on tarkoitus säilyttää vain parhaillaan työn alla olevia papereita.

Sekalaiset

Sekalaisiin kuuluvat toimistotarvikkeet, sähkölaitteet, ammattikohtaiset tavarat, henkilökohtaiset tavarat sekä elintarvikkeet. Nämä käydään läpi ja säilytetään lajeittain. Näitäkään ei ole tarkoitus säilyttää työpöydällä vaan työpöydän laatikoissa tai kaapissa.

Tunne-esineet

Tunne-esineisiin kuuluvat esimerkiksi valokuvat. Jos niitä on liikaa tai et enää koe saavasi niistä tukea, niin vie ne kotiin. 
 

Kommentit

  1. Siisteys työympäristössä on kyllä tärkeää. Tuttava kertoi, että heidän uuteen toimistoon nyt on tulossa myös toimistosiivous. Heillä kun muuten se on tähän saakka hoitunut työntekijöiden puolesta, joka ei ole reilua taas heitä kohtaan ajallisesti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten pystyviikkaan vaatteet?

Arjen helpottaminen

Kun läheinen kuolee - vinkkejä käytännön järjestelyihin